Otto Hesselboms fondmålning
Otto Hesselboms fondmålning
I boken ”Ett konstnärsöde” berättar Karl Jäder:
”Hessclbom kom i början av oktober 1905 till Säffle, där han på begäran skulle ge råd angående dekorering av det nyrestaurerade missionshuset. Kommittén, som tillsatts för att ordna saken, vågade inte hoppas på ett konstverk av ’en sådan mästares hand’ som Hesselbom. Vid kommittésammanträdet den 4 okt. lovade emellertid konstnären att måla en tavla med bibliskt motiv. Församlingen fruktade för kostnaderna och ville ha besked om priset. Hesselbom ville emellertid icke säga något pris, ’enär han förut visste’. heter det i protokollet, ’att han icke kunde få betalt för denna tavla som han är Van att få, utan ville han göra den mer som ett minne, och om församlingen ville släppa till materialierna, så skulle han sedan ta vad som kunde lämnas, dock med förbehåll, att det ej får bekantgöras, vad tavlan kostar. Med anledning härav beslöts att låta verkställa ovannämnda målning’.
Så satte konstnären genast igảng, arbetade med väldig inspiration och fullbordade den praktfulla jätteduken(3,5 m hög,3 m bred) på c:a 3 veckor!
Målningen avtäcktes vid en storslagen högtidsfest den 29 oktober.”
Otto Hesselbom
Han föddes 1848 i Ånimskog, Dalsland, och avled 1913 i Säffle. Han ligger begravd i sin födelsesocken Ånimskog där en minnessten rest över honom på kyrkogården.
Internationellt känd
I början av 1900-talet deltog han med sin konst på utställningar i, bla Berlin, Paris. München, Venedig och Wien.
Vårt land
Hesselboms i särklass mest kända verk ”Vårt land” finns på Nationalmuseum och spreds i många år som motiv på ett lyxtelegram. Det är också från denna tavla motivet är hämtat till det konstverk som pryder riksdags salens fondvägg.
Kommentar till tavlan
Motivet på fondmålningen i Centrumkyrkan är hämtat ur Luk 24 och berättelsen om Emmaus vandrarna. Lukas berättar att när de var nästan framme, såg Jesus ut att vilja gå vidare, men lärjungarna höll kvar honom och sade: ”Stanna hos oss. Det börjar bli kväll och dagen är snart slut.”
Det är ett ur flera synpunkter mycket väl valt motiv. Målningen är i sig en predikan och påminner gudstjänstbesökaren om att Gud genom Jesus Kristus naklas oss och följer oss under livsvandringen. Hans öppna famn är en välkomnande inbjudan till gemenskap.
Utformningen stämmer också till bön och andakt och med den strålande himlen över den dunkla jorden skapas en atmosfär av eftertanke.
Paulus ord i Gal 3:1 (den tidigare översättning) skulle kunna gälla Hesselboms fondmålning: ”Ni har fått Jesus Kristus målad för edra ögon.”